dinsdag 8 november 2016

Kiwiland

Tis soms toch anders aan de andere kant ... iedereen loopt hier maar ondersteboven!

Dat hebben ze goed gezien , die kiwi's ! 

De structurele files in België nemen steeds meer toe. Als ik de krant mag geloven tenminste.
Als je die nu eens voorbij kon steken via de pechstrook ... dat heeft iedereen al eens gedacht of zelfs gedaan, iets anders maak je mij niet wijs!
Dat deed me denken aan hoe ze hier carpoolen aanmoedigen, passief en toch efficiënt!

T2

Christian nam me eens mee naar de West-kust. Hij reed zo een paar keer op een soort pechstrook waar 'T2' in koeien van letters op geschreven staat.
We reden zó de file voorbij! Of soms passeerden we zelfs een rood licht, yihaa!

"Huh mogen we hier wel rijden?!"
"Ja hoor, dit is een T2-vak!"
"Wat betekent dat, die T2?!"
"Ah daar mag je alleen op rijden als je met minstens twee in de auto zit."
Geniaal!

Een pienter kereltje kreeg zo eens een fikse boete van 500$ omdat naast hem in de auto een mannequin zat. Hehe.

Andere toestanden

  • Je donor-status staat op je rijbewijs geprint. Griezelig ... en nuttig!
  • Gratis rijp fruit voor kindjes in de supermarkt! 
  • Een factuur komt doorgaans zonder rekeningnummer, je zoekt bij het online-bankieren gewoon de opgegeven naam van de organisatie op!
  • Smakt ge per ongeluk de deurknop in een kleuter haar gezicht bij een spelletje open-toe! Dan vul je een documentje in voor ACC die hier voor zelfs kleine accidentjes de kosten dekken!
  • Paprika is duurder dan avocado! ongeveer 3 euro per stuk.
  • Even naar Thailand vliegen om naar de tandarts te gaan? Niet ongebruikelijk, voor vele ingrepen zelfs tot duizenden euro's goedkoper! De tandarts wordt niet voor niks gemeden als de pest.
  • Betalen kan door je bankkaart tegen de betaalautomaat te tikken. Bedragen onder 50 euro vergen geen pincode.
  • BYO op een menukaart? Dat staat voor "Bring your own" Dit betekent dat het restaurant geen licentie heeft voor de verkoop van alcohol. Niks ongewoons hier, maar je mag gerust zelf een fles wijn meebrengen!
  • Nieuw-Zeelandse wetgeving voorziet gratis kraantjeswater op restaurants. Niemand weerhoudt u van wat ijs en een citroenschijfje erin te vragen. 
  • Schoenen zijn hier optioneel, zelfs in de winter! Op straat, in winkels en zelfs restaurants ziet ge met regelmaat mensen van allerlei leeftijden met blote voetjes.
  • Op drukker bezochte stranden vindt ge naast barbeque-installaties ook elektrische barbeques! Gewoon even op een knopje duwen en de plaat wordt heet genoeg om uw eten op te bakken!
  • Niet alles is pienter uitgedoktert, hoor! Hoewel hier links wordt gereden geldt wel voorrang van rechts. Dat betekent dus effectief dat je tegenligger geen voorrang moet geven aan die auto van rechts.

Nog zoiets geks

Als het hele land een eiland is, kan de douane nogal allergisch reageren op planten, zaden en modder die het land binnen komt.
Brandnetel mag je hier wel telen.
Je hebt er dan wel een vergunning voor nodig.

En Sarah dan?

Ikzelf woon inmiddels in mijn auto rond Kerikeri. ik werk 6 weken bij Palmco om Rob en Nikki -een zorgzaam en boeiend koppel- te helpen in hun zaak met het trouwseizoen (hoera zomer)!


Na die zes weken rijd ik terug naar Auckland waar ik aan boord stap bij kapitein Peter! Met in totaal drie à vier man zeilen we de zomer rond Nieuw-Zeeland!

Nee, ik heb niet te klagen.

Eat this!

Aan alle dames die van mening zijn dat ik zo weinig schreef de laatste tijd, hier een extraatje: mijn cullinair dagboek van de afgelopen 12 maanden!

Het zijn eenvoudige notities van de voor mij persoonlijke uitschieters. Zo die dingen waarvan ge denkt 'Hé! Dat is écht lekker! Dat moet ik onthouden!'
En niet dat ik voor de rest niet lekker heb gegeten, hoor! ;)

Ge vindt het op mijn blog Zout ginder, hoera voor originaliteit!

Groetjes aan allen!
Sarah
Kerikeri, Nieuw-Zeeland

2 opmerkingen:

  1. Adembenemende fotoreeks Sarah....en dan je verhalen...als ik ze lees is het net of ik ter plaatste mee aan het genieten en ontdekken ben....keep up the good work....:-) dikke poen X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Paul! Ik zou toch iets meer in mijn pen moete kruipen he :)
      Veel liefs en groetjes aan Elly!
      Xxx

      Verwijderen