woensdag 25 november 2015

Terug naar school (deel 1)

Naast mij zit Mei. Haar raam schuift omlaag terwijl we door de schoolpoort rijden. Al gauw draaien enkele leerlingen zich om, allemaal gekleed in een sober uniform. Bijna synchroon begroeten ze hun leerkracht: met de handen plat tegen elkaar buigen ze hun hoofd tot duimen en neus elkaar raken.

Even later begroeten andere leerkrachten me met de soepeldere variant; de handen plat tegen elkaar op spontane hoogte en bij de glimlach blijft oogcontact mogelijk.
Nieuwsgierige blikken en wederzijds enthousiasme van mijn kant.


Mei stelt me voor aan enkele leerkrachten en gidst me vervolgens  naar haar leslokaal.
Naar Thaise gewoonte staan voor de deurpost een hoop schoenen geparkeerd. Hoe die meisjes hun eigen paar eruit weten te vissen blijft me een raadsel!
Enkele leerlingen zijn ijverig het lokaal aan het vegen. Een nieuw meisje komt naar de deur gelopen. Bij het schoenen uitschoppen wast ze snel haar handen onder een kraantje dat werkelijk maar 10cm boven de grond hangt.


Niet veel verder zie ik een voetbalplein met rijen leerlingen. Een strenge stem doet me terug denken aan mijn eigen schooltijd; vast namen van stoute of ongeduldige leerlingen die niet netjes in de rij blijven staan.
Als we zelf achteraan aansluiten wordt een lied ingezet dat klinkt als een volkslied. Vooraan begeleiden leerlingen het lied met instrumenten en in het midden wordt de Thaise vlag gehesen. 

Ge zou van minder patriotisch worden!
En dat was nog maar het begin! De rest vertel ik morgen!

Ochtend op de Nakorn Sri Lamduan Wittaya school

Geen opmerkingen:

Een reactie posten