donderdag 31 december 2015

Betong (deel 1)

Inspiratie voor nieuwjaarsvoornemens te over in Betong. De mentaliteit hier is delend, logisch en eenvoudig. Ik kan er heel wat van opsteken!

Als het 's nachts afkoelt stroomt het sap sneller uit de rubberbomen. Regen staat gelijk aan geen rubberproductie en ook geen inkomen. Angelie maakt in zo'n nachten sojamelk. Als het 's avonds begint te regenen stopt ze nog snel bij een winkeltje in de buurt om suiker te kopen.
Is de winkel gesloten? Vraag dan even aan de eigenaar of hij voor u open doet.

Voor BeeBees ogen gebeurde vanmorgen een ongeluk waarbij 6 jongeren betrokken waren. Een jongen viel op zijn hoofd en werd in het ziekenhuis opgenomen. De familie is arm en een ziekenhuisopname is een meerkost. 'S middags bezoekt BeeBee de jongen in het ziekenhuis voorzien van rijst en eten.

Pooltai heeft meerdere jaren Engelse les gegeven in Bangkok. Terug in Betong zoekt hij manieren om zijn thuisstad vooruit te helpen. De Engelse lessen op zaterdagmiddag vinden plaats op de markt. Zaterdagmiddag is voor de marktkramers het rustigste moment. Zo kunnen ze naar de les zonder ver weg te zijn van hun kraam. De lessen zijn gratis.


Miss. Piesomaai is sinds 1 jaar weduwe. Sinds het overlijden van haar echtgenoot zoekt ze veel sociale gelegenheden op. Om 6u 's morgens is ze bij het voetbalveld te vinden samen met andere dames van boven de 60.
Met uitzicht op de bergen die Betong omringt oefenen ze martial arts en ook een beetje aerobics.
Wil ik hun vanaf morgen niet vergezellen?

Miss Piesomaai boven Betong
Paiboon is meer van mijn eigen leeftijd en maakt me graag wegwijs in het uitgaansleven in Betong, zelden belanden we tweemaal in hetzelfde café. Gisteren bezochten we een zaak die nog maar 10 dagen open is. Het zat er stampend vol. De Betongers houden ook van een beetje verandering. Met kerst trakteerde hij een Westmalle trappist en kon ik zo toch nog een beetje België ervaren die dag. Ook SueSue (9 jaar) bleef die avond extra laat op om mee te vieren. Het was een drukke bedoening die avond! Hoewel ik welgeteld nog maar 6 dagen in Betong verbleef hadden 9 mensen het initiatief genomen mij men kerst niet alleen te laten doormaken!



Toen Viesan met pensioen ging studeerde hij voor herborist. Hij is niet het minste beetje zuinig zijn kennis te delen. Op mijn vrije momenten komt hij me regelmatig met zijn scootertje halen en maakt me wegwijs in de Thaise plantenkunde. Op drukkere dagen brengt hij me plantjes mee om samen te bestuderen. Na zo'n tochtje nam hij me eens mee naar een vegetarisch restaurant. De uitbaatster herkende hem meteen als die man die jaren terug haar enkele planten had gebracht tegen haar rugpijn.

Op de markt trakteert miss. Piesomaai me op een rijstschotel. Achter ons spreekt iemand me enthousiast aan, vraagt hoelang ik nog in Betong blijf en of ik zijn zoon les wil geven. Als ik thuiskom heeft hij Pooltai reeds gebeld voor een afspraak.

Tom heeft al snel in de mot dat ik een natuurmens ben. Tijdens de marktles spreekt hij met een paar mensen af samen een 1000-jaar oude boom te bezoeken. Hoewel de boom 500m de jungle in is, spande ook zijn 78-jarige moeder zich in om ons te vergezellen. Ondanks haar kleine langzame pasjes, gaf iedereen die mee was een uiterst geduldige indruk. (Hoewel er wel heel veel te zien was, hoor!)


Enz.
Jawel, Betong is een droomstadje wat mij betreft!
De komende week ga ik nog meer mijn best doen om het ook visueel beter vast te leggen maar het is echt moeilijk te vatten.

Een fijn 2016 allemaal! Ik ben jullie welgeteld 6 uur voor ... en 543 jaar volgens de boeddhistische jaartelling. Vanavond tellen ze hier af naar de ingang van 2559.

Sarah

Geen opmerkingen:

Een reactie posten