dinsdag 19 januari 2016

Betong (deel 2)

"Gij zijt slim!" Schreeuwt Pooltai over zijn schouder "Alle toeristen reizen naar centraal- en West-Thailand (Bangkok en Chiang Mai). Maar gij reist naar Oost- en Zuid-Thailand!"
In een lagere versnelling sputtert de scooter de berg op.
"Haha ik hoorde zoveel over Chiang Mai dat ik precies daar niet heen wou!"
"Exact! Waarom zo ver reizen om andere Westerlingen te ontmoeten?!"

Zet u schrap: een lange post deze keer, voor de e-maillezers: klik al maar op afbeeldingen weergeven; 'tis de moeite!
  • Betong is omringd door bergen, afgewisseld met rivieren en meren. Jongens, zo mooi! De bergen worden bekleed met bamboe, palmbomen, kokosnootbomen, ongeveer 10 verschillende bananenplanten, mangosteen, durian, rubberplantages en nog exotische planten die ik voorheen enkel van televisie kende.
  • Het bruist hier van leven en activiteiten! Tijdens de koele momenten van de dag zitten ze hier niet stil! 'S morgens oefenen 50+ dames martial arts. Er is ruimte voor aerobics, rond het voetbalveld wort gejogd op de renbaan en gebadmintond. 'S avonds wordt gedanst en afgezakt naar talloze bars en restaurants die je kan verkennen!
  • Door de heuvels in de stad is alles wat afgezonderd van elkaar. Daardoor is elke plaats precies een kleine ontdekking en werpt zijn eigen blik op de omringende bergen.
  • De bevolking heeft de meest oprechte, onzelfzuchtige sharing-community die ik ooit heb meegemaakt. Gelijk in een dorp kent iedereen iedereen. Maar hier wordt heel veel samen opgetrokken. De manier waarop de mensen hier talenten, tijd, eten, spullen en geld delen is ongekend. Zo worden alle vermelde ochtendactiviteiten vrijwillig en gratis georganiseerd; samen wordt gesport omdat het voor hun zo normaal is. Ook naar mij toe is dit een heel warme samenleving, dagelijks komen er mensen aankloppen om me mee te nemen voor een maaltijd, hun huis of werk te tonen. Zo leer ikzelf ook in spoedtempo vrienden van vrienden kennen.
  • Het is hier ook heel laid-back; na 8 uur 's avonds lopen flink wat mensen al rond in hun pyjama! Bevriend met een oudje met een moestuin? Dan verkopen we toch gewoon haar groentjes naast onze huisbereide sojamelk voor een extra centje voor haar? 'S nachts weinig straatverkeer? De stoplichten kunnen wel op knipperlichtstand; mensen trekken hun plan wel. Oh gij blijft hier 4 weken? Neem deze fiets maar. Onze dochter rijdt hem erna wel eens terug.
Precies een American-dream-film.
Natuurlijk helpt het wel dat ik bij locals verblijf.

Import en export

Een kokosnoot kost hier 25 cent, een Westmalle trappist op café 4,25 euro en
Een klein handappeltje 20 cent.

Genoeg gepalaverd; de foto's!!
Groetjes,
Sarah
Teluk Bahang, Maleisië

De stadspoort verwijst naar
De gemengde culturen in Betong:
Thais volk, gevluchte Chinese communisten
en Maleisische moslims.

De grootste brievenbus van Thailand

Uitzichttoren

Uitzicht over Betong en de kloktoren
Waar katten een plekje in
de schaduw zoeken ipv omgekeerd 

En we aapjes kunnen bezichtigen
vanuit een kooi
ipv omgekeerd!
De natuur en stad
verweven zich door
elkaar. Een moestuintje.
Wijk achter het postkantoor
Stadspark
Stadspark 
Rivier door het stadscentrum
Visser in de rivier ...
ook al wordt hierin veel
afval gedumpt
Vergane glorie bij een pand
dat ooit de residentie
moest worden van de
koningin
Leegstaand pand van
de koningin 
Betongers favoriete uitstap:
de heetwaterbron
Of de winterbloementuin
Zwembad van Betong
Bij de bakker
Waterval
Waterval in de jungle
1000 jaar oude boom
Cloudsea
Viesan en rubberplantages 
De cloudsea blijft een van de Betongers
favoriete uitstappen,
niet moeilijk te zien waarom
ze hier zo vroeg voor opstaan!
Jaja! De verliefdheid 
straalt er vanaf!

4 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Ja inderdaad! Chance dat ik hier een maand kon blijven! Door het rubberprobleem binnenkort waarschijnlijk wel een spookstad op enkele grensgerelateerde dingen na dan ... helaas

      Verwijderen
  2. Oeps ik had al iets geschreven en toen floepte het weg....mja... Prachtige blog en foto's Sarah....heb je geen spijt dat je niet langer in Betong gebleven bent? kijk al uit naar je verslag van Maleisië....:-) the force is stong with you....hihihi....X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bah, vervelend! Merci Pol :) niet echt, ik ben vooral heel blij dat ik er een maand gebleven ben, wil er zeker eens terug. Maar Maleisië is ook zo mooi! En mijn visa dwong me ook dan te vertrekken. The forest is with me ja :) x

      Verwijderen