dinsdag 17 mei 2016

De rugzak

3 ... 2... 1...

Enkele dagen voor vertrek werd dé rugzak gekocht.
Alles wat mee zou gaan werd in een kartonnen doos geduwd en de afmetingen omgerekend naar volume: 38 liter.

Is dat veel of weinig?
Gelukkig is dat weinig, de kleinste rugzak die ik tot nu toe tegenkwam was 70l. En de grootste 120l. Doorsnee is wel rond de 80l, hoor. 

Af en toe krijg ik de kans zo een rugzak met iemand onder te ontmoeten na een wandeling of op de bus te zien manouvreren.
Ik ontmoette mensen die zich zonder hulp van anderen niet kunnen verplaatsen of zelfs een taxi nodig hebben om vanuit de jungle naar de bushalte te geraken.

Bewonderenswaardig ... ik ben maar een klein meisje en zou niet in hun schoenen willen staan. Zij die me echter inspireren krijgen hun spullen samen in een 20l tas!

Graag minder

Vanuit dat perspectief terug naar mijn reisgezel. Ik vond een rugzak die 34-40 liter aan spullen en eten kan herbergen. Hij werd specifiek voor vrouwen gemaakt. Het gewicht rust op mijn heupen en raakt mijn rug zelfs niet aan! Heerlijk voor op warme dagen!


Op de luchthaven woog hij 10 kg maar sindsdien werd al van heel wat meer spullen afstand gedaan.

Vb. Een washandje! In dit klimaat was ik me veel vaker waardoor ik dat schrobben minder nauw neem. Het duurt ook zolang voordat het terug droog is, weg ermee!

Andere dingen zou ik meteen opnieuw kopen omdat ik er dagelijks van geniet of omdat ze enorm efficiënt zijn.


The list

Kleding

Samen in een packing cube
2 topjes
3 t-shirts
1 blouse met lange mouwen
1 vest met lange mouwen
1 blouse voor speciale gelegendheden
1 short
1 broek
4 onderbroeken
1 paar sokken
1 BH
Bikini (waar ik soms een topje over draag als een bikini niet acceptabel is)
Regenjas
Sandalen
Regenlaarzen

Lange kledij is regelmatig nodig om me te beschermen van zon, muggen of me aan de plaatselijke cultuur aan te passen.

'S avonds zet ik mijn gedragen kleding in het sop, 's morgens even borstelen, spoelen en tegen de middag is alles droog.
Doordat ik alles ongeveer 3x per week aantrek is het sneller aan vervanging toe. Ik zie dit als een voordeel, mijn kleding wordt echt uitgedragen en vervangen wanneer nodig zonder in een vergeten hoekje te belanden. Zo geraakt iets ook versleten vóór ik er op uitgekeken ben!

De regenlaarzen zijn groot en zwaar. Voor vele reizigers een absurd artikel in de rugzak.
Toch ben ik gek van deze laarzen!
Als ik in de modder werk, op slipperige oppervlakken loop of door water waad. En in de jungle beschermen ze mijn voeten en benen van heel wat! Beten van mieren (van formaat!), muggen, duizendpoten, kleine slangen en schorpioenen.

Etenswaren

Aardappelmesje
Lepel
Waterkoker
Metalen drinkbus

Wanneer het water niet betrouwbaar is kook ik 's avonds wat water uit en laat het afkoelen in de drinkbus.

Mijn mesje en lepel zitten bovenin de rugzak als ik rondtrek; zo kan ik steeds fruit kopen en op de bus/trein meester maken!

Verzorging

Tandenborstel
Tandpasta
Kam
Deodorant
Shampoo
Zeepbar
Microvezel handdoek
DEET spray (50)
Zonnecreme
Pincet
Schaartje
Nagelknipper
Scheermesjes
Medicatie
Pleisters

Electronica

Onderwatercamera
Solar powerbank /zaklamp (op zonne-energie /elektriciteit)
Smartphone
Laders en kabels
Micro SD-kaart (16 GB)
Oortjes
Momenteel een adapter

Varia

Drybag om mijn was in te doen
Bar waszeep, wasborsteltje en wasspelden
Bril en zonnebril
Venimex (beten uitzuigen)
Zweeds mes
Kompas
Naaiset (mentosblikje): donkere garen, 2 naalden, spelden en 2 veiligheidsspelden.
Notitie- en tekenblok
Pen + hervulbaar potlood
Muggennet (onmisbaar!)
3m touw  (muggennet ophangen /waslijn)
Opvouwbare rugzak
Opvouwbare boodschappentas
Portefeuille

Voordelen

Nou jongens, ik zou niet willen ruilen met een groter en zwaarder exemplaar!
Van deze voordelen heb ik elke keer profijt:

  • Hij past tussen mijn benen of op mijn schoot. Handig tijdens lange reizen. Hij hoeft bijvoorbeeld niet in de laadbak van de bus waarbij ik bij elke stop een beetje onrustig word.
  • Vieze hurktoiletten bij de vleet! Als de vloer al droog is, is hij hoogstwaarschijnlijk nog steeds smerig. Waar solo-reizigers hier een metgezel missen om even op hun spullen te letten houd ik de mijn rugzak gewoon aan!
  • Ik voel me super flexibel. Ik hoef hem niet af te doen bij elke gelegenheid om mijn schouders even te ontzien. Ik kan hem aanhouden op een metro en trappen oplopen is geen uitputtingsslag!
Ik zou er een boek over kunnen schrijven, zó interessant vind ik dat verminderen!
Was dit een inspiratie voor jullie volgende reis? Denk je dat iets echt mist of overbodig is? Ik hoor het graag!

Liefs,
Sarah
Nan Bamboo, Lanchang, Maleisië


PS: Naast mijn rugzak palm ik nog een kubieke meter aan spullen in op mijn ouders hun zolder. Spullen waarvan ik geen afstand wou doen of gewoon nuttig zijn als ik terugkeer naar een gesetteld leven. Bedankt mama!

Verder lezen

Het kan ook met minder ... véél minder! Dit kind trekte naar Thailand met een 19 liter rugzakje! Voor haar filmpje: Klik hier

Ook deze man komt ruimschoots toe met 20 liter; zijn beweegredenen en voordelen leunen heel dicht tegen de mijne aan. Klik hier

Eens een testritje maken in dat verminderen? Dan is project 333 zeker het proberen waard!
Het concept: 33 kledingstukken in elk seizoen.
Je zal snel gaan beseffen wat je favoriete kledingstukken zijn én je kan net die stukken vaker aantrekken! 

2 opmerkingen:

  1. Als je gaat rondtrekken is het inderdaad interessant om minder spullen mee te nemen. Als je opbergruimte hebt is de drang veel minder groot ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is mogelijk :) ikzelf had een vrij grote drang alles te vereenvoudigen, ook in mijn appartement al.

      Verwijderen