vrijdag 6 mei 2016

All you need is less

De volle kast

Je hebt vaker dan je lief is er iets uit nodig, maar de zoektocht ernaar doet je denken aan alternatieve oplossingen.

In een frisse ochtendbui haalde ik zo eens alles uit een kast. De lege kast werd uitgekuist. De spullen herverdeeld, beoordeeld op nut en de kast werd overzichtelijk opnieuw ingedeeld.

Wat een verschil! Doorheen de dag trok ik regelmatig de kast open om erin te loeren. Met trots en voldoening sloot ik het kastje weer.
'Morgen doe ik er nog één!' besloot ik.


Nog één

Ook de volgende dag sprong ik met enthousiasme uit bed en opende de volgende overvolle kast.

Na even doorwerken liet ik beide kasten open staan. Ik plofte in de zetel om het resultaat te bewonderen.
Beide uitgekuiste kastjes staarden me aan.
Ze waren intentioneel en zonder geheimen.

Ik staarde rond in mijn appartement en begon kasten, lades en schappen te tellen.
Hoe zou het eruit zien als ik élke dag een kast onder handen nam?
Zou ik op het einde terug bij nul moeten beginnen in de eerste kast?

Was dit ambitieus? Waren er nog mensen die dit ondernamen? En hoe pakten zij dit aan?
Ik geraakte vertrouwd met termen als 'downsizing' en 'minimalisme'.



All you need is less

"All you need is less" werd een van mijn favoriete quotes en het inspireerde velen sindsdien.

Mijn huishouden werd eenvoudiger, het poetsen gebeurde sneller. Langzaam maar zeker kreeg ik meer overzicht over mijn spullen.
Ook bij het winkelen kon steeds minder mij behagen, het zou immers plaats innemen in mijn opgeruimde kast.

En daar begint het gevolg van al dat verminderen; wat is écht van waarde voor mij en waar word ik écht vrolijk van?

Deze reis is daar zeker een van. En waar ik thuis zo'n beetje uitgeminimaliseerd geraakte moest ik nu gaan nadenken over leven uit een rugzak.
Wat wil ik écht meenemen in mijn rugzak?
Elk voorwerp werd beoordeeld op nut, volume, gewicht, de kans dat ik het niet kan lenen en de kans dat ik het ook echt zou gebruiken.

Zo wordt er wel eens om gelachen dat ik zonder spiegel reis.
Niet dat ik niet ijdel ben, hoor.
Een spiegel kan breken en is het extra gewicht niet waard. 
Overigens; welk huishouden heeft nu geen spiegel?!
Ik kan er overal een terug vinden, opgelost!

Wat rest er dan wél in mijn rugzak?
Dat vertel ik u volgende keer! (Klik hier)

Groetjes
Sarah
Bamboo Village, Hulu Langat, Maleisië

PS: Inspirationeel filmpje: klik hier

4 opmerkingen:

  1. Een spiegel zou ik ook niet meenemen. Die vindt je toch overal lijkt mij. Over andere dingen zou ik wel heel lang nadenken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad :) ik heb 3,5 maanden de tijd gehad om erover na te denken :) en het is heel wat wikken en wegen geweest!

      Verwijderen
  2. Haha, bovendien kan je altijd de selfie-functie van je gsm gebruiken als spiegel ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat probeer ik soms haha! Zo gedetailleerd is dat wel niet :)

      Verwijderen