zaterdag 3 september 2016

Winter in Auckland. Foto's

Ik heb niet veel te vertellen, nee echt niet!
Maak maar een blogje met foto's van hoe het er uit ziet in de lente zei Thijs.
Want de lenteeeee ... die begint deze week! Hoera!

Thijs

Thijs (Breda, NL) is zo'n fijne man die ik ontmoette in Hulu Langat, Maleisiƫ.
Wat me zo intrigeerde aan zijn verhaal is hoe hij, samen met vriendinlief, rondtrekt.
Soms scheiden hun wegen zich even en reizen ze een stukje apart.
Wanneer ze daarna weer samen komen hebben ze zoveel te vertellen en "is het precies weer als eerste dates".
Hoe mooi!
Hun verhalen penden ze ook netjes neer in een blog, je vindt ze hier terug.
Zo heb ik toch nog iets verteld, hetzij het verhaal van een ander!

Hawel mannen, hier een blog met foto's van mijn Nieuw-Zeelandse winter.
Weinig woorden en veel foto's!
Alstublieft!

Liefs,
Sarah
Torbay, Auckland, Nieuw-Zeeland

Thuis

Ons huisje delen we met 4,5 mensen. Elke (BE) en Sean (AUS) met hun dochtertje Rosalie (NZ).
Daarnaast is er nog Christian (Oostenrijk), een lieve hond en 2 katten!
Iedereen draagt zijn steentje bij en ik vind het hier echt een heerlijk evenwicht tussen alle mensen die hier wonen. Ik blink vooral uit in de keuken en geniet van een maaltijd te delen met z'n allen. 

Elke leende me haar naaimachine en zo werk ik af en toe aan wat projectjes zoals een rok uit een Maleisische stof, een kostuumpje voor Rosalie uit een tweedehandse rok 
of zakjes om mijn eten in te bewaren eens ik in de auto woon.









Tuin

De tuin is prachtig en goed aangelegd, er staat wel altijd iets in bloei!
Hoewel ik in augustus minder tijd had voor de tuin, heb ik er toch heel wat in kunnen ontdekken en leren.

Voor de groententuin bestudeerde ik enkele boeken over combinatieteelt.
Combinatieteelt bestudeert welke gewassen 'graag' naast elkaar groeien. 
Het gemakkelijkste voorbeeld is wortels naast ajuintjes. De wortelvlieg houdt niet van ui en de uivlieg houdt niet van wortel!
Ook de Indianen gebruikten deze techniek al . Zo teelden ze de 'drie zussen' samen.
Bonen klimmen op langs mais en voorzien de mais via de bodem tegelijkertijd van extra voedingsstoffen. De pompoen die op de grond kruipt bedekt de bodem met zijn grote bladeren en beschermt hun alle drie van uitdrogen!

Tijdens al dat graven en spitten ontdekte ik wat intrigerende beestjes, zoals de cicada larve en ontzettend veel grote wormen. Enfin, het zijn nog geen komkommers, maar ze zijn wel gigantisch groot!









De Wijk

Het huis staat bovenop een klif. We zijn door een heleboel mooie stranden omringd! In de nabije omgeving zijn enkele inhammen met prive strandjes die minder gekend zijn.
Tijdens het laag tij kan van strand naar strand worden gewandeld geklauterd via de rotsen.
Een activiteit die behoorlijk populair is bij dit volk. Ook de hond gaat graag mee op deze uitjes!
Hij verbaast me regelmatig met zijn klimkunsten, dat heeft die nog gedaan!










Longbay

Longbay is een natuurreservaat op een kwartiertje wandelen van hier. Zoals de naam al verklapt is het een heel lang strand! Over het algemeen worden stranden hier onderbroken door kliffen wat een strand van 1 km lang behoorlijk lang maakt in deze streek.

In het natuurreservaat lopen heel wat pukeko's rond, dat zijn grappige blauwe vogels met een oranje snuit.

Soms sta ik extra vroeg op om er de zon te groeten als ze opkomt. De nachten zijn eigenlijk niet zo koud waardoor wat extra kleding volstaat. Met een ontbijt op zak is de dag al goed begonnen!










Waitakere Ranges

Waitakere Ranges is een vrij groot natuurreservaat op en half uurtje rijden van hier. Het is een groot bos dat aan de woeste Westkust ligt en enkele rivieren stromen door het bos zo naar de zee, prachtig mooi! Je kan er minstens 10 watervallen bewonderen of lange strandwandelingen maken. Er valt zoveel te verkennen dat ik er nog lang niet op uitgekeken ben!

Een strand heeft in het bijzonder mijn interesse omdat er maar een manier is om het strand te bereiken (zie foto's)! Eens beneden zijn er enkele intrigerende rotsformaties, nuja daar zijn de foto's voor nietwaar?

Bovendien kan je er tijdens laagtij een zeegrot doorsteken naar een strand dat bijgevolg nog moeilijker te bereiken is. Hoewel ik reeds tweemaal schuifelend geprobeerd heb waren de golven te hoog om de grot helemaal droog te houden. Hoe het er dus uit ziet aan de andere kant van de tunnel blijft me voorlopig een mysterie!













In de grot




Varia

Verder deed ik enkele uitjes.
In juni hadden we het slechtste weer. Hoewel doorgaans augustus en begin september de koudste periode van het jaar is, viel dat dit jaar ontzettend goed mee!
Hier nam Christian me mee naar Muriwai beach, mijn eerste bezoek aan de Westkust!



Uitzicht vanaf de parking bij het werk.

Een kauri boom, deze inheemse boom worstelt met een ziekte die het met uitsterven bedreigt.



Uitzicht tijdens een wandeling in Hunua Ranges

Ik voel me nogal een bofkont dat er zoveel moois in de omgeving is, 
zelfs al zit ik momenteel nog in het drukst bevolkte gedeelte, 
toch valt hier ontzettend veel te zien!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten