vrijdag 5 augustus 2016

En nu?!

Nog steeds ben ik terug te vinden in Torbay! Heel wat rondom me wijst op een meer gesetteld leven.
Schoenen waarmee ik voor de dag kan komen, een laptop, een naaiclub, een auto, een sleutel die op een voordeur van een heel fijn huisje past ...
Ook in mijn portefeuille zie ik duidelijke tekenen van een langer-termijn-verblijf.
Een kiwi-bankkaart, een bibpasje, een pasje voor wegbijstand ...


Aangezien ik zo geniet van in te wonen bij Elke vroeg ik of ik langer kon blijven tot ik werk had en vanaf dan mee de huur te betalen.
Samen vieren we dit weekend elk een nieuwe voordeur!

Samen met Sean bekeek ik enkele spelen Football. Met zijn duidelijke uitleg werd de sport me wat duidelijker en een plezier om te bekijken! Hij zit nu in Rio als coach op de Olympische Spelen. Zodoende leren we ook aan dochterlief (1,5 jaar) waar papa is.

Zij leert zich net verbaal uit te drukken en het gaat heel vlot in combinatie met gebaren.
Die gebaren zijn zeker ook een succes om haar tweetalige opvoeding te ondersteunen. Zo gebruikt ze bijvoorbeeld hetzelfde handgebaar voor 'nog' als voor 'more' en weet vlot over te schakelen als haar gesprekspartner Engelstalig is.
Met dansende handjes en een twijfelachtige 'r' weet ze je intussen ook te vertellen dat papa in 'jieeeeejoooo' is!

Hoewel ik blij ben voor de winter te kunnen schuilen omringd met zo'n fijn gezelschap is het avontuurlijke in mij duidelijk nog niet gestild. Het plan is hier te blijven tot de nachten warm genoeg zijn om in de auto te wonen, de lente begint in september - oktober.

Dat groen, dat is zo anders!

Loofbomen, evergreen, palmbomen, olijfbomen EN cactussen woekeren wild door elkaar heen.
Ik had nooit gedacht deze planten samen op één plaats te vinden en toch! Nieuw-Zeeland heeft het allemaal!


De afgelopen twee maanden werd de tuin helemaal onder handen gepakt. De laatste twee weken kreeg ik bovendien hulp van Kathi uit München! Foei wat ging dat hard! Dagelijks zag je het resultaat van 4 werkende handen! Vele handen ...

Al tuinierend ben ik zo op heel wat bijzondere beestjes gestuit zoals hele grote regenwormen en cicada larves.
Al wandelend kwam ik hele mooie vogeltjes tegen zoals de toei en pukeko (Australische purperkoet), en zelfs zeehondjes, hetzij minder verwelkomend ...


In de bib ontleende ik boeken over traditionele Maori planten en combinatieteelt. Vooral dat laatste vond ik heel intrigerend en daaruit werd ook veel kennis toegepast in de groententuin!
Je vindt er aardbeien, rode ui, lenteui, overdreven veel wortel, radijsjes, vier soorten sla, selder, pastinaak, erwtjes, rode biet, bloemkool, romanesco, salie, rozemarijn en munt!

Dat volk

Nieuw-Zeelanders zijn multicultureel. Met een ontzettend lage bevolkingsdichtheid is het niet moeilijk dat immigranten snel overheersen. Met 4 miljoen inwoners waarvan 20% in het buiteland vertoeft en bijna 70% in Auckland woont, is de rest van het land net zo dicht bevolkt als Noorwegen.
Puur Natuur! Aaaah ...

Terug naar dat volk; het gros bestaat uit:
  • De Maori (14,1 %) zijn eigenlijk de echte Nieuw-Zeelanders. Zij waren hier simpelweg het eerste; de autochtone bevolking zeg maar.
    Vaak zijn ze te herkenen aan tatoeages in het gelaat en een breder postuur.
  • Dan is er de enorme groep Engelstaligen dat zijn roots bij de Engelsen, Schotten en Britten vindt (71,2 %). Opvallend vind ik hoe dicht hun dialect nog tegen dat propere Engels aanleunt, waar Amerikanen de indruk geven al veel langer het water te hebben overgestoken. Toch is dat niet zo.
  • De 'islanders'. Wie nu automatisch aan de serie LOST begint te denken zit best wel in de buurt!
    Het zijn de bewoners van de Polynesische Eilanden die hier vertoeven en naar werk zoeken. Soms zit daar Franstalig volk tussen uit -houdt u vast- Frans Polynesië!
  • Niet enkel Engelsen zetten eeuwen geleden voet op deze eilanden. Ook flink wat Chinezen (na de overgave van Hong Kong aan China) en Zuid-Afrikanen (nog steeds eenvoudig een visum te verkrijgen) vertoeven hier. Ze wonen vaak samen in heuse wijken herkenbaar aan hun hun ornamenten, winkeltjes en taal. 
Ook de bibliotheek houdt boeken bij in het Engels, Maori, Chinees en Zuid-Afrikaans!

Maar over het algemeen komt ge met Engels het verste en hebben de meeste plaatsen zo'n heerlijk exotische naam! Zo ging ik met Kathi zeegrotten verkennen in Piha, ontbijten op Pohutakawa Bay en vond ik werk in een Belgisch bier cafe in Takapuna!



Filmpje!

De Maori hebben -natuuuuurlijk- een rijke cultuur. Ik vind het fijn om soms op de radio naar hun liederen te luisteren of hun folklore dansen te bewonderen op televisie.
Hun Haka-dans is een krijgersdans die trouw wordt gedanst voor de aanvang van Olympische spelen.
Zoals hier het All Blacks rugby-team: Filmpje
Bereid u voor om onder te indruk te zijn, net als hun stoere tegenstanders die ge duidelijk al eens ziet slikken ... Ge zou voor minder!




Liefs!
Sarah
Torbay, Auckland, Nieuw-Zeeland

1 opmerking:

  1. Dag sara,zo te lezen is het daar plezierig,en veel om te ontdekken,en je geniet met volle teugen daarginds,dat is wel fijn.
    Gods zegen,en blijft maar ontdekken van Gods schepping!
    De groetjes Danny Mottart

    BeantwoordenVerwijderen