dinsdag 2 februari 2016

Langkawi (deel 1)

'Waar hangt ze nu weer uit?' Vraagt ge u misschien wel af. In Langka-wiiiiii, Maleisië!
Langkawi vindt ge helemaal in het Noord-Westen van Maleisië; zo Noordelijk dat het nog bij Thailand zou kunnen horen.
Naast natuur die ik in Thailand al zag, wonen hier ook ontzettend veel aapjes en slangen, niet zomaar in hoog gras lopen is de boodschap!
Het wordt gevormd door een verzameling van eilanden die prominent uit de zeespiegel steken. De meeste eilanden hebben zelfs geen strand wat dit een beetje een mysterieuze omgeving maakt.

Een van de eilanden

Mysterieus of niet, menig toerist trekt hierheen om te genieten van het uitzicht, het eten en de talrijke winkels die zich hier vestigen. Om het toerisme op te krikken deed Maleisië een voorstel aan het eiland Penang (Zuidelijker, waar ik voorheen was), en Langkawi: een brug of een taksvrij eiland worden? Penang koos de brug, Langkawi taksvrij!

Wat ik hier te zoeken heb?
Voornamelijk een heel fijne job, goed gezelschap en een (naar mijn normen) luxueuze accommodatie!

De job

Ik werk voor Eva, een Duitse dame die 6 jaar lang de wereld rond vaarde, in Langkawi een stop maakte voor taksvrije boodschappen te doen en nadien is blijven plakken.

Damai Indah Lagi

Ze organiseert op haar houten boten charters voor toeristen die de eilanden vanop het water willen bewonderen, een stopje maken om rond de boot te zwemmen of kajakken en een eiland te bezoeken. Dit is voor ons tegelijkertijd een pauzemoment. Hierna wordt bij het bewonderen van de zonsondergang genoten van een avondmaaltijd.

Sommigen maken hiervan gebruik voor een huwelijksaanzoek of een begrafenisceremonie, geen twee dagen zijn dezelfde!

Pauze!

De eilanden werken als golfbrekers; waar het stormt op open zee merken wij hooguit wat meer op en neer gedein door de wind.
Ikzelf ben onderin in de keuken te vinden. Dat gaat heel vlot samen met een tweede persoon!

Tess (Hannover, Canada) is iets jonger dan mij en een heel getalenteerde en creatieve kok, ze leidde mij in in het werk en kan heel goed overzicht en structuur bewaren, een heerlijke en goede samenwerking waar al sinds mijn eerste charter op wordt teruggevallen voor grotere charters.

Dharma

Dharma (Sungai Petani, Maleisië) is 18 en net afgestudeerd. Zijn vader werkt samen met Eva aan een toeristisch magazine. In afwachting van een job steekt Dharma soms een handje toe. Koken is nieuw voor hem en na mijn job in België nam ik al snel het voortouw hem te begeleiden. Hij leert snel en werkt altijd door, ik moet mezelf niet vaak herhalen, heerlijk is dat! Hij is ook echt lief en leergierig, hij vraagt honderduit over onze afkomst en verhalen. Als hij zeeziek wordt, wordt hij meteen van alle kanten geholpen.

River en Eva in de keuken

Eva zelf (Düsseldorf, Duitsland) is tijdens kleinere charters ook in de keuken te vinden. Ze verdeelt dan haar aandacht over het varen, de gasten en de keuken. Door dit te delegeren lukt het wel. Maar met haar steeds veranderende prioriteiten kan ik moeilijk volgen en blijft veel onafgewerkt liggen, mijn opmerking "Eva, gij zijt de meest chaotische kok waarmee ik ooit heb samengewerkt" werd lachend ontvangen.

Ik vind dit werk heerlijk! Ik werk met verse ingrediënten, op een boot én kan in mijn pauze een frisse duik nemen op een dagelijks veranderende locatie!
Als het werk erop zit zakken we 's avonds af naar het zwembad van de jachthaven samen met de andere vrijwilligers. Beter dan dit wordt het niet meer vrees ik.

Eiland in Langkawi

De accommodatie

Eva bezit zelf meerdere panden. Een daarvan is een oud boerderijtje in het midden van het eiland, ver weg van de toeristische trekpleisters.

De boerderij

De boerderij heeft 3 slaapkamers en een tent; een behoorlijk goed uitgeruste keuken, badkamer en een zithoek. We wonen er met 6 vrijwilligers die allen goed kunnen communiceren in het Engels. Hoewel ik genoot van bij locals te wonen is dit toch een fijne plaats om even op adem te komen.

Team vrijwilligers

De kosten van het eten worden gedekt, we hebben 2 auto's en we komen hier niets te kort!

Het gezelschap

Matt & Tess uit Canada trekken samen rond voor een jaar of twee. Matt heeft al meerdere reizen op zijn kerfstok. Voor hun aankomst hier hebben ze wat te snel doorgereisd en vooral Tess moet even op adem komen, het bevalt hun hier zo goed dat ze vermoedelijk 5 maanden willen blijven.

Tess & Matt

River uit Seattle, geboren in het hippy-tijdperk, houdt korte baantjes in Amerika om vervolgens met die centen rond te trekken. Een van de enige die in zijn vrije tijd actievere uitstapjes verkiest en we proberen onze vrije dagen wat op elkaar af te stemmen. Het hele vrijwilligersgebeuren is nog vrij nieuw voor hem. Morgen vertrekt hij naar een eiland in Indonesië en komt nadien terug.

Milan & Gioia uit Kroatië/Italië houden vooral de boerderij in goede staat. Twee veganisten die elke gelegenheid hierover te praten met twee handen vast grijpen. Ook zij willen toch zeker een dikke maand blijven.

Milan & Gioia

Adrian uit Kuala Lumpur, Maleisië werd na aankomst van zijn rugzak bestolen. Hij is hier al vier maanden en is meer een vaste waarde. Een echte gestrande Maleisiër! Hij vertrekt binnenkort voor 2 weken naar Penang om zijn vaarbewijs te halen.

Evgeny uit Siberië komt al enkele jaren samen met zijn dochter en de zwaluwen overwinteren in Maleisië. Hij verblijft samen met River op de boten om die hun jaarlijkse onderhoudsbeurt te geven. Hij is zo'n man die alles kan oplossen; een verstopt toilet, lekkende motor, een touw rond het schroef, noem maar op! Maar meestal brengt hij zijn tijd door met de boten te schuren en een verse laag vernis te geven.

Soms pakken we (boerderijvolk) onze logeerspullen in voor een poolparty en nadien op de daken van de boten te slapen. 
Met zicht op de sterren, het zachte gedein en licht briesje lig ik al snel onder het zeil!


Ikzelf? Ik heb me opgegeven om hier zeker twee maanden te blijven, ge ziet wel vanwaar dat komt :)

Groetjes!
Sarah
Langkawi, Maleisië

PS: Website Damai Indah, klik hier

1 opmerking: