zaterdag 9 april 2016

Mijn 7 favoriete apps op reis!

Reizen in het tijdperk van nederig internet en slimme telefoons: de wereld ligt aan mijn voeten! Deze 7 dwergjes doen heel wat werk voor mij!

Ze zijn nuttig bij lange reizen maar sommige zeker ook warm aanbevolen voor citytrips!

1. WhatsApp

Ontzettend handig en veelgebruikt!
Smsen in binnen- en buitenland!

De Poolse vriendin -zelf ook in Maleisië- sturen dat we onverwachts vroeger terug komen en assistentie nodig hebben op de steiger.
Of
De Venezuelaanse vriendin in België feliciteren met haar verjaardag.
Of
Vragen of de Russische vriend veilig is thuisgeraakt vanuit Bangkok.

Onmisbare app! Extra handig: ik blijf bereikbaar op mijn Belgisch nummer ongeacht de SIMkaart die in mijn GSM steekt, wat uiteraard ook geldt voor andere rondtrekkende reizigers.
Nodig: Wifi of mobiele data.

In sommige Aziatische landen wordt de app Line meer gebruikt. Het is een mix tussen WhatsApp en Facebook.

2. Google maps

Google maps en ik? Grote liefde met een paar gebreken.

GM: "De ferry? Negeer de taxichauffeurs, 't is maar 14 minuten stappen van hier! En aan de andere kant vant water pakt ge de bus 101, hij vertrekt 6 minuten nadat ge arriveert dus spoei u een beetje!"

GM: "Het stadscentrum vanaf hier te voet? Ge zijt zot! Dat kost u twee uur ... MINSTENS!"
Ik: "Nou ik houd van een uitdaging ... hé kijk! Een voetgangerstunnel!"
GM: Herbereken ...

Ik: "Waar ben ik nu weer beland! Moet ik hier linksaf of de volgende pas?"
GM: "De volgende; deze straat loopt dood, vandaar dat verkeersbord ..."

Ge ziet het wel, we kunnen niet zonder elkaar.
Sinds google maps ook voor voetgangers routes uitstippelt is dit een heus plezier! Je kan inzoomen om straatnamen op te zoeken of nagaan hoe lang je er nog over doet. Easy!

3. Google translate

Er bestaan heel wat vertaal-apps. Ongeëvenaard is deze app in het feit dat je talen offline kan opslaan. De te vertalen zinnen kunnen zowel gesproken als geschreven worden ingevoerd. Ge leest er misschien over dus ik zet het even in de verf: ook talen met een ander alfabet kunnen worden ingesproken!

Het blijft een vertalingsprogramma met gebruikelijke fouten qua zinsbouw, maar meestal is wel duidelijk wat wordt bedoeld.


Eens vertaald kan hij het ook uitspreken of in volledig scherm weergeven om een afstand vlotter te overbruggen.

Ikzelf maakte dankbaar gebruik van deze app als ik met mensen wou praten van persoon tot persoon.
Bijvoorbeeld op de school in Sisaket lag hij in het midden op tafel en spraken zowel leerlingen als ikzelf om beurt tegen het toestel. Heel leuk!

Minpunten: er mag niet teveel ruis zijn op de achtergrond, meerdere personen tegelijk praten en de afstand tussen spreker en toestel moet vrij klein zijn (Wat een marktkramer naar je toeschreeuwt heb je dus nog het fluiten naar.)

4. Play boeken (Google)

Walden. De plicht tot burgerlijke ongehoorzaamheid van David Henry Thoreau. Het stond al jaar en dag bovenaan mijn lijst van te lezen boeken. De 15 euro voor een digitaal boek op mijn reis was dan ook snel gespendeerd.

Het boek is geen lichte materie dat ik in elk gestolen kwartiertje kan openslaan.
Gelukkig geeft de app mij ook de gelegenheid te arceren en simpelweg ergens een bladwijzer tussen te duwen.

Doordat het digitaal gebeurt kan ik zo heel snel door mijn aantekeningen zelf bladeren als iets in een gesprek ter sprake komt.
Kheb het ook zo bij de hand en het neemt geen plaats in in de rugzak.
Aanrader!

5. Dropbox

Megabytes op microSD kaarten zijn schandalig goedkoop geworden (ca. 1 euro per MB). Onderweg je foto's sorteren en organiseren wordt zo wel heel eenvoudig.

Het voordeel aan dropbox is dat zelfs indien mijn gsm gestolen wordt, ik mijn foto's niet kwijt ben!

Een ander voordeel is dat ik alles heel vlot kan delen met familie en vrienden thuis. Iets wat meer een voordeel is voor langere reizen.
Zo kunt ge mijn fotos trouwens op deze link terug vinden!

Nadeel: 230 foto's uploaden zonder degelijke wifi ... daar begint ge beter niet aan.
Zodoende loopt het aantal foto's nog meer op en sorteer ik alles uit op de SD kaart tot een volgend wifi-bereik.

6. Sky map

Reizen = tijd maken om stil te staan. Meermaals kwam ik in een situatie terecht waarbij ik met gasten of mede reizigers verwonderend de sterren bestudeerde.
Laat die kans zeker niet aan jou voorbij gaan!

Welke ster is dat? En is dat Orion's belt? En waar hangt de maan nu uit?
Deze app weet raad!

Gewoon je telefoon naar de sterrenhemel richten en hij geeft zo weer naar welke sterren(beelden) je kijkt.

Alweer een app gesponsord door Google, jawel mijn telefoon draait op Android.
Maar bij deze ook een app voor de apple-gebruikers: go sky watch!

7. Triposo

Triposo is een app waar ikzelf minder gebruik van maak. Ik bevind me meestal bij locals in kleinere steden.
Als ik mezelf toch eens de toerist laat uithangen in Bangkok of Kuala Lumpur laat ik me graag gidsen door deze app.

Als je op voorhand de stadsgids downloadt, hebt ge een heuse reisgids in the pocket.

Licht én offline beschikbaar, ook op de SD-kaart op te slaan.

Je kan op triposo rekenen voor:

  • Marktplaatsen, dagen en een bespreking die je helpt inschatten welke markt je nu liefst heen gaat.
  • Restaurants te categoriseren per keuken, incl. beschrijving en beoordeling.
  • Winkels.
  • Een stadskaart (te combineren met GPS).
  • Een metrokaart.
Oh én je kan potentiële uitstapjes aanduiden als favoriet zodat je het snel terug vindt.

Vooral die metrokaart vind ik een plezier!
Rustig in de hotelkamer of bij een hapje de metrokaart bestuderen om vervolgens in de overdrukke metrohal precies te weten waar ik heen moet!



Wat mij betreft is mijn smartphone onmisbaar geworden. Hiernaast kan ik via internet mijn emails controleren, een volgende plaats zoeken, een visum-aanvraag voorbereiden, ... ik reis namelijk zonder laptop.

In België zelf zou ik minder afhankelijk zijn en enkel WhatsApp missen.

Veel reiskriebels en planplezier toegewenst!
Liefs,
Sarah
Bamboo Village, Kuala Lumpur, Maleisië

Geen opmerkingen:

Een reactie posten